Till umu.se

Zoom för E-möten

[2018-01-26] Under vårterminen 2018 planerar Umeå universitet att lansera Zoom, en ny e-mötestjänst. Tjänsten ska på sikt ersätta Adobe Connect och erbjuds som en molntjänst via Sunet/NORDUnet.

Nu har du som undervisar på distans, blended eller har resfria möten möjlighet att arbeta i ett nytt, modernare och mer användarvänligt verktyg för e-möten på din egen dator. Det nya verktyget heter Zoom och kommer att användas av många andra lärosäten i Sverige via Sunet – precis som Adobe Connect.

Under våren 2018 annonserar UPL ut ett antal verkstäder för anställda som vill komma igång med användningen av Zoom. Klicka på länken nedan för att anmäla dig.

Anmäl dig här

Verktyget har redan använts på prov i t ex kurser på Läkarprogrammet vid UMU och både lärare och användare berättar att det är lätt att komma igång och att teknik som t ex ljud och bild fungerar mycket bra.

Plan

Zoom-tjänsten är under införande vid UmU och planerar att lanseras i maj 2018. På grund av ett stort intresse för denna tjänst finns det redan nu möjlighet att testa den i undervisningen. Notera dock att tjänsten under implementeringsfasen inte har support via UmU:s ordinarie supportfunktion. Om du väljer att använda tjänsten är du alltså hänvisad till leverantörens egen dokumentation och supportsidor. UPL kommer under våren erbjuda utbildningar/workshops gällande tjänsten och dessa tillfällen kommer att publiceras på UPL:s webb så snart planeringen är fastställd.

Klicka på länken nedan för att komma till Zoom vid Umeå universitet. Genom att logga in skapas ditt konto och du kan direkt börja använda tjänsten för E-möten.
http://zoom.umu.se

På Zooms webbplats hittar du manualer och information om e-mötestjänsten.
http://support.zoom.us/hc/en-us/categories/200101697-Getting-Started

Zoom eller Adobe Connect?

Zoom kommer inte att ersätta Adobe Connect direkt utan båda tjänsterna kommer under en övergångsperiod att kunna användas parallellt och kostnadsfritt inom UMU. Orsak till avvecklingen är ett behov av ett verktyg som fungerar bättre för fler, resultat av upphandlingar hos Sunet samt stora prishöjningar från Adobes sida.

Vad ska jag göra med mitt material på Adobe Connect?

Det kommer att finnas instruktioner för hur man enklast exporterar t ex presentationer eller inspelat material. Det kommer också att vara möjligt att boka tid i vår videostudio/verkstad om man behöver handledning utöver detta.

För mer information. Kontakta Jonas Lindholm.

Redaktör: Hans-Erik Sjöström

Adress till nyheten:
http://www.upl.umu.se/nyhet//.cid289718